tisdag 29 maj 2012

Föräldragrupp

Igår var vi på första föräldragruppsträffen. Det blev redan nu i maj/juni eftersom de inte vill hålla i dessa under semestertider. Men hjälp säger jag - är det såhär det är överallt? Vi var 5 par, blev indelade killar och tjejer för sig och satt ner med en psykolog och pratade om hur vi känner...
* hur reagerade vi när vi fick veta att vi var gravida
* hur har vår vardag förändrats av graviditeten
* hur har jag som person, respektive min man förändrats...

Ärligt - att sitta och prata om detta i grupp bland vilt främmande människor är inte vad jag upplever som bekvämt. Jag har mina vänner, pratar hellre med dem.. vad vi än sa sa ju psykologen dessutom att det är "heeeelt normaaaalt".

hm... men det blir kanske bättre kommande tillfällen, när det är mer konkreta saker som ska diksuteras, som amning, förlossning, smärtlindring etc.

Vad har ni för uppleveleser av föräldragrupper?

Min största förhoppning inför dessa möten var dessutom att kanske träffa föräldrar i liknande situation, men av alla dessa paren var det inte många direkt som stämde med "oss". Alla verkade så unga... Men vem vet? Det kan kanske bli bra ändå? Skönt iallfall att känna några fler mammor som ska ha samtidigt. Vem vet, vi kanske blir bästisar när barnen väl är födda! :)


I vilket fall så verkar Familjecentralen i Laholm jättebra och mysigt med öppna förskola, BVC och allt i samma bygnad. Dessutom fanns där en liten butik för Second Hand försäljning av barnkläder och prylar. Den ska jag absolut besöka vid tillfälle!


1 kommentar:

  1. Du gissade rätf, omegatablett ;)


    Så du bor i Laholm?
    Hoppas inte Halmstad har samma konstiga upplägg på föräldrakursen.
    Det lät fruktansvärt obekvämt med de frågorna bland främmande människor.
    Hur tänker de där liksom?

    SvaraRadera